jahad_header (5)

تغذیه مناسب گیاه راهی برای مقابله با تنش های محیط زیست96/8/24

تغذیه مناسب گیاه راهی برای مقابله با تنش های محیط زیست

ریزگردها باعث اختلال در چرخه فتوسنتز می شوند.

استادیار دانشگاه چمران در همایش توسعه پایدار کشاورزی به اثراتی که ریزگردها بر روی گیاهان دارند اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقی که از سال ۹۲ بر روی گیاه نیشکر هم در گلخانه و هم در مزرعه صورت گرفت به این نتیجه دست یافتیم که وجود ریزگردها باعث بسته شدن روزنه های این گیاه و اختلال در چرخه فتوسنتز و همچنین کاهش تولید نیشکر  می شوند.

دکتر مسگرباشی ادامه داد: ایجاد باد شکن، کمربند سبز جلگه ای ، استفاده از آبیاری بارانی، شست و شوی بخش سبز گیاه، تثبیت شن و مالچ پاشی اراضی ماسه ای و چمن کاری و درختکاری در مناطق خالی از فضای سبز می تواند راه هایی مناسب در جهت جلوگیری از اثرات مخرب ریزگردها بر روی گیاه باشد.

            در ادامه دبیر کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی استان  تنش های اثر گذار بر گیاه را خشکی، شوری و سرما نام برد و گفت: با مدیریت تغذیه ای مناسب می توان اثرات این تنش ها را کم و مقاوت گیاه را بالا برد.

دکتر جعفر نژادی با بیان اینکه تغذیه مناسب گیاه بر اساس آزمون خاک به دست می آید اظهار داشت: تغذیه گیاه و تنش ها دو مولفه هستند که بر روی تولید و محصول اثر گذاشته و در صورت تغذیه نامناسب گیاه، اثرات این تنش ها مضاعف خواهد شد و گیاه مقاومت خود را از دست خواهد داد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.