jahad_header (5)

تعیین الگوی کشت پاییزه در خوزستان به تناسب آب قابل دسترس

تعیین الگوی کشت پاییزه در خوزستان به تناسب آب قابل دسترس

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پس از جلسات متعدد به تناسب آب قابل دسترس، الگوی کشت محصولات پاییزه تعیین شده است

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس سازمان در برنامه تلویزیونی مسیر پیشرفت با بیان اینکه استان خوزستان بزرگترین جلگه کشاورزی کشور است گفت: ۱۴ درصد محصولات بخش کشاورزی کشور در استان تولید می شود و استان خوزستان بدون رقیب بر قله کشاورزی کشور قرار دارد.

خدارحم امیری زاده افزود: در سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی که کشور را تحت تاثیر قرار داده بود و کاهش تولید محصولات در کشور صورت گرفت اما در استان خوزستان شاهد جهش تولید در برخی محصولات بودیم به طوریکه رتبه اول کلزا با تولید ۴۵ درصد کلزای کشور توسط استان خوزستان کسب شد.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد گندم تولیدی کشور نیز با تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن محصول  در این استان تولید شد.

امیری زاده با بیان اینکه تولید چغندر قند کشور در استان نیز شکسته شد اضافه کرد: رکورد تولید خرما با تولید ۲۳۰ هزار تن محصول شکسته شد .

وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد آب مصرفی استان آب های مصرفی می باشد که از حوضه های بالادست بدست می آید.

امیری زاده افزود: پس از جلسات متعدد به تناسب آب قابل دسترس الگوی کشت محصولات پاییزه تعیین شده که در آن سطح کشت محصولات از ۲۰ تا ۸۰ درصد به دلیل کمبود آب کاهش پیدا کرده است

وی با بیان اینکه برخی کشت ها از جمله گندم با تأخیر صورت خواهد گرفت گفت: طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی ها از آذر ماه در استان آغاز خواهد شد بنا براین احتمالا به اجبار کشت گندم آبی همزمان  با کشت دیم صورت گیرد

امیری زاده به برنامه ریزی وزارت متبوع برای جبران محدودیت و کمبود برخی کشت ها توسط استان های دیگر اشاره و اضافه کرد: ممنوعیت و محدودیت زیاد کشت فقط در سدهای چهارگانه کارون، مارون، کرخه و دز اعمال میشود در حوضه دز کشت چغندر قند ، کلزا و سبزی و صیفی با محدودیت بیشتری اعمال شده است.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه مدیریت بحران فقط به کشاورزانی خدمات ارائه می شود که الگوی کشت را رعایت نمایند اظهار داشت: سال گذشته در بیش از ۱۷۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان محصول کشت شد که ۸۰ درصد این مزارع به دلیل تنش آبی خسارت دیدند و درصورتیکه خشکسالی اتفاق نمی افتاد شاهد رکورد تولید گندم در استان بودیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت:  ۱۳۵ میلیارد تومان خسارت کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی است که تاکنون ۸۸ میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است.

خدارحم امیری زاده با بیان اینکه هیچ کمبودی در نهاده های کشاورزی برای سال زراعی جاری وجود ندارد تصریح نمود: ۵۶ هزار تن بذر گواهی شده گندم در انبارها موجود می باشد.

وی ادامه داد: در استان خوزستان ۲ و ۲ دهم میلیون هکتار اراضی مستعد وجود دارد که فقط از یک و ۲ دهم میلیون هکتار آن استفاده شده است استفاده از روش های نوین آبیاری کمک خواهد کرد از این ظرفیت اراضی استفاده بهینه شود ضمن آنکه کاهش هزینه، افزایش عملکرد و ارتقاء راندمان آبیاری را بدنبال خواهد داشت.

امیری زاده اضافه کرد: ۸۵ درصد هزینه آبیاری تحت فشار و قطره ای توسط دولت بصورت بلاعوض  پرداخت می گردد

امیری زاده با بیان اینکه در سال ۹۸ رتبه سیزدهم آبیاری تحت فشار را در اختیار داشتیم اظهار داشت: در سال گذشته در ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع استان آبیاری تحت فشار استفاده شد  که بیش از سطح مصوب اعلام شده بود در سال ۱۴۰۰ نیز سطح مصوب اعلام شده برای این آبیاری ۴ هزار هکتار می باشد که تاکنون بیش از یک هزار هکتار تحت پوشش این آبیاری قرار گرفته است و در حال تلاش هستیم اعتبارات بیشتری را برای اجرای آبیاری تحت فشار در اختیار کشاورزان استان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه ۲۱۰ هزار بهره بردار معادل یک و نیم میلیون نفر در استان به صورت مستقیم  از طریق کشاورزی ارتزاق می کنند تصریح نمود: بخش کشاورزی استان نیازمند اعتبارات ویژه و بیشتری برای استفاده از پتانسیل های موجود در این استان زرخیز می باشد

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.