jahad_header (5)

تحولی نوین در برداشت چغندر در خوزستان97/2/9

 

تحولی نوین در برداشت چغندر در خوزستان

استفاده از کمباین کششی ۶ ردیفه برای نخستین بار در شهرستان دزفول صورت گرفت.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول با بیان این خبر گفت: برای نخستین بار در ایران برداشت چغندر قند در شهرستان دزفول توسط کمباین کششی کمر شکن ۶ ردیفه انجام شد..

احمد زارعی افزود: در سال زراعی ۹۷-۹۶ در سطح ۳ هزار و ۶۲۷ هکتار از مزارع دزفول چغندر قند توسط کارخانجات قند بنیاد و نقش جهان اصفهان، شهرکرد، همدان، قزوین و اسلام آباد کشت گردید که پیش بینی می گردد از این سطح ۳۰۰ هزار تن محصول چغندر قند و ۳۳ هزار تن شکر استحصال گردد.

وی با بیان اینکه کمباین مورد استفاده در هر ۲۰ دقیقه قادر به برداشت یک هکتار چغندر قند است اظهار داشت: ظرفیت مخزن این دستگاه ۲۰ تن و زمان تخلیه آن یک دقیقه می باشد.

زارعی ادامه داد: استفاده از این دستگاه باعث تردد کمتر ماشین آلات کشاورزی در زمین های زراعی ، استفاده از نیروی انسانی کمتر و صرفه جویی در زمان می شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از هزینه دستگاه به صورت تسهیلات اعطا گردیده است  تصریح نمود: انجام کشت چغندر قند در شمال استان علاوه بر تأثیر بسیار در تناوب زراعی و تنظیم بازار سایر محصولات کشاورزی در ایجاد اشتغال در استان و سایر نقاط کشور موثر می باشد.

احمد زارعی در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه چغندرقند در شمال استان به صورت پاییزه صورت می گیرد راندمان مصرف آب در این کشت نسبت به کشت بهاره بالاتر بوده و میزان مصرف آن نسبت به تولدی شکر تولید شده در واحد سطح بسیار پایین تر است  


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.