jahad_header (5)

تاکید بر تنوع آبزیان پرورشی در راستای پدافند غیرعامل

تاکید بر تنوع آبزیان پرورشی در راستای پدافند غیرعامل

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: حمایت از تنوع در گونه های پرورشی، در راستای سیاستگذاری ها و اصول پدافند غیر عامل و کاهش آسیب پذیری صنعت شیلات کشور، افزایش تولید، تنوع محصول و توسعه بازار مصرف مورد تاکید است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مرتضی سوری مدیر کل شیلات استان در نخستین نشست شورای راهبردی توسعه شیلات خوزستان با تشریح آخرین وضعیت شیلات خوزستان در زمینه تکثیر و پرورش انواع آبزیان موجود در استان با موضوعات ماهیان گرمابی، پرورش ماهی در قفس، مجتمع های فعال و نیمه فعال آبزی پروری، میگو و آبزیان دریایی، صنایع شیلاتی و بازار، به فرصتهای مطالعه شده و آماده سرمایه گذاری در زیر بخش شیلات در استان خوزستان پرداختند.

وی افزود: برای دستیابی به رشد و شکوفایی سریع و پایدار در صنعت شیلات، اشتغالزایی، ارزآوری، ایجاد امنیت غذایی و همچنین بهبود معیشت مردم و برون رفت از چالش ها و مسائل پیش رو، تقویت و افزایش تعامل و همکاری سازمان ها و نهادهای مرتبط مورد نیاز است.

سوری با اشاره به اهمیت زنجیره های تولید و زنجیره های ارزش انواع آبزیان پرورشی در استان یادآور شد: تکمیل و تقویت تمام حلقه های این زنجیره ها به صورت متوازن با مشارکت بخش خصوصی، شرکتهای دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی میسر می شود.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تنوع گونه ای در تکثیر و پرورش آبزیان گفت: حمایت از تنوع در گونه های پرورشی، در راستای سیاستگذاری ها و اصول پدافند غیر عامل و کاهش آسیب پذیری صنعت شیلات کشور، افزایش تولید، تنوع محصول و توسعه بازار مصرف مورد تاکید است.

سوری اظهار کرد: مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان یک طرح تولیدی با مشارکت مردمی (درقالب تعاونی های تولیدی) به منظور افزایش تولید مواد پروتئینی مورد نیاز کشور، در شهرستان کارون و در ۱۰کیلومتری جاده اهواز- آبادان واقع شده است.

وی مهمترین اهداف احداث این مجتمع تولیدی که در ۲ فاز طراحی شده است را ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، تامین بخشی از گوشت سفید و افزایش میزان سرانه مصرف ماهی، بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور و جلب سرمایه ها و تشویق مردم به آبزی پروری برشمرد.

مدیر کل شیلات خوزستان ادامه داد: سطح زیر کشت در این مجتمع ۲ هزار و ۱۱۴ هکتار  بوده و در سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار تن ماهی گرمابی تولید شده که اشتغال ۲ هزار و ۱۴۲ نفر را فراهم کرده است.

به گفته سوری در صورت تکمیل این پروژه ۲۷۰۰ نفر اشتغال و ۱۴ هزار و ۵۰۰  تن به تولیدات شیلاتی استان اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: مسائلی از جمله تامین اعتبارات لازم برای اجرا، تکمیل و اصلاح زیر ساختهای مجتمع پرورش ماهی آزادگان نظیر جاده دسترسی، احداث پست برق و برق رسانی به فاز ۲ مجتمع آزادگان، نصب کنتورهای حجمی آب، صدور پروانه بهره برداری آب و اخذ مجوزهای محیط زیستی (ماده ۲۳) جهت انجام پروژه های عمرانی در دستور کار جدی برای پیگیری قرار دارند.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.