jahad_header (5)

تأسیس باشگاه گندم یاران در استان خوزستان

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تاسیس باشگاه گندم یاران در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، سید یعقوب هاشمی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان ضمن اعلام این خبر گفت: تحقق اهداف و مأموریت های ترویج کشاورزی، از طریق فرایندهای ارتباط اثربخش ممکن می شود که ابزار برقراری این ارتباط، روشهای ترویجی است.
وی یکی از عوامل مؤثر بر کارایی و اثربخشی نظام ترویج را توانایی آن در انتخاب و به کارگیري مناسب روشهاي ترویجی عنوان و بیان کرد: روشهای ترویجی به کلیه فعالیت ها و فنونی اطلاق می شود که مروجان برای ارتباط با مخاطبان خود به کار می بندند، به طور کلی روشهای ترویجی را می توان در سه گروه انفرادی، گروهی و انبوهی دسته بندی کرد که از دیرباز، در نظامهای ترویج کشاورزی دنیا و نیز کشور ما، طیف گسترده ای از این روشها استفاده شده است.
هاشمی در ادامه اظهار کرد: پیش از این کشورهای جهان، بهره مندی از تجارب تولیدکنندگان برگزیده (نمونه) و پیشرو در فعّالیت های ترویج کشاورزی با اهدافی چون الگوسازی برای سایر بهره برداران به منظور تسهیل پذیرش نوآوریهای مفید، اطلاع رسانی ترویجی، رهبری و ظرفیت سازی اجتماعی امری معمول و رایج است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان ضمن اشاره به تاسیس باشگاه گندمیاران استان در سال ۱۴۰۲ گفت: گندمیار، به گندمکارانی گفته می شود که بر اساس شاخص های کیل گیری عملکرد ۷ تن و بالای ۷ تن در هکتار در سطح شهرستان داشته باشند که پس از شناسایی، انتخاب و با عنوان برگزیده معرفی شده اند، افرادي كه با داشتن سه مؤلفه تجربه، دانش و مديريت، به سطح مطلوبي از توليد، حفاظت از منابع یا ظرفتیت سازی اجتماعی دست يافته و الگوي مناسبي براي توسعه بخش كشاورزي به شمار می روند و افزون بر برخورداري از مهارت فني، ویژگی هایی همچون پذيرش ايده هاي نو، ارتباط با مراكز تحقیقاتی و ترويجي و مقبوليت اجتماعی را نیز داشته باشند.
وی ملاک انتخاب اعضای این باشگاه را کیل گیری از مزارع نمونه عنوان و اظهار کرد: کشاورزان علاقمند به عضویت در این باشگاه می توانند با کمک همکاران ترویج در مدیریت شهرستان ها کیل گیری مزارع خود را انجام دهند.
هاشمی بیان داشت: تاسیس این باشگاه یکی از مصاديق روشهاي مشاركتي و ترویج کشاورز به کشاورز محسوب می شود که رویکردی نو در تبادل دانش و تجربه گندمکاران با سایر کشاورزان به شمار میروند. مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان گفت: این روش ترویجی نگاهی مبتنی بر شبکه سازی بین گروههای هدف، در راستای بهره وری و پایداری منابع تولید است و در پی استفاده بهینه از ظرفیت گندمکاران پیشرو همچون الگویی در اجرای برنامه های ترویجی است.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.