jahad_header (5)

به زودی معرفی 8 رقم امیدبخش خرما در خوزستان99/08/12

به زودی معرفی ۸ رقم امیدبخش خرما در خوزستان

رئیس پژوهشکده  تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری گفت: ۱۰ رقم ملی و اصلی کشور را به ثبت ملی رسانده ایم و در نطر داریم ۱۰ رقم دیگر را به ثبت برسانیم همچنین ۸ رقم امیدبخش خرما در دست معرفی داریم .

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رئیس پژوهشکده  تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری در آیین شکرگزاری خرما گفت: تحقیق و بررسی و مطالعه در جهت رفع چالش های تولید و گشودن مرزهای نوین در نخل داری یکی از فرهنگ های تکریم نخل داری است.

دکتر مستعان افزود: تحقیقات خرما از ۶۰ سال پیش در کشور وجود داشته است و از سال ۷۲ با دستور وزیر جهاد کشاورزی پژوهشکده  تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری تاسیس  و در سال ۷۸ از کرج به اهواز منتقل شد.

وی رسالت اصلی این پژوهشکده را انجام تحقیقات کاربردی برای رفع نیازهای علمی در میوه های گرمسیری و به عنوان تخصصی ترین نهاد در پرورش خرما دانست و اظهار داشت: ۱۸ محقق و عضو هیئت علمی در پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری استان  و  استان های خرماخیز کشور  حضور دارند که سالانه ۳۰ فقره پروژه تحقیقاتی در سال انجام می شود و به بهره برداران ارائه می شود.

مستعان با بیان اینکه از دودهه پیش ۱۶ رقم تجاری خارجی وارد کشور و در اختیار  پژوهشکده  برای بررسی قرار گرفت  اضافه کرد: واردات ارقام انبه ، موز ، نخل روغنی و آناناس از سال ۹۵  نیز به همت موسسه و امور باغیانی وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: ۱۰ رقم ملی و اصلی کشور را به ثبت ملی رسانده ایم و در نطر داریم ۱۰ رقم دیگر را به ثبت برسانیم همچنین ۸ رقم امیدبخش خرما در دست معرفی داریم .

مستعان به دستورالعمل عارضه خشکیدگی خرما اشاره و اضافه کرد: پرداخت ۱۷۵ میلیارد تومان غرامت خسارت ناشی از خشکیدگی ، ارائه فناوری استخراج گرده و گرده افشانی ، مکانیسم گرده از جمله دستاوردهای این موسسه بوده است.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.