jahad_header (5)

برنج خوزستان در سال جهش تولید ، استراتژیک شد99/03/22

برنج خوزستان در سال جهش تولید ، استراتژیک شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سالی که به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب سال جهش تولید نامگذاری شده کشت برنج با دستور دولت به صورت مجاز در برنامه کشت استان خوزستان قرار گرفته است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: در آستانه هفته جهاد کشاورزی معاون بهبود تولیدات گیاهی در جلسه ستاد فنی تولیدات گیاهی گفت: در استان خوزستان با وجود یک میلیون و ۳۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هفده و دو دهم میلیون تن محصول زراعی و با ارزش ریالی ۲۹۰ هزار میلیارد ریال محصول ، در بخش دامی ۵۲۰ هزار تن با ارزش ریالی ۵۰ هزار میلیارد ریال و در بخش شیلات ۱۷۵ هزار تن محصول با ارزش ریالی ۲۰ هزار میلیارد ریال محصول را تولید  می شود.
 
محمد قاسمی نژاد با بیان اینکه کشت‌های تابستانه، امسال با وسعت بیشتری نسبت به میانگین سالهای گذشته انجام می شود افزود:  در سالی که به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب سال جهش تولید نامگذاری شده کشت برنج با دستور دولت به صورت مجاز در برنامه کشت استان خوزستان قرار گرفته است.


وی ادامه داد: استان خوزستان  سهم بسزایی در افزایش معنی دار تولید ناخالص ملی ، رونق اقتصاد، بازار، اشتغال و بهبود معیشت مردم استان و کشور دارد که پیش‌بینی می‌شود میزان سهم تولید محصولات کشت کشاورزی خوزستان در افق توسعه از ۱۴ درصد به بیش از۲۵ درصد افزایش یابد.
قاسمی‌نژاد با اشاره به ظرفیت های موجود در استان خوزستان در راستای تحقق شعار جهش تولید اظهار داشت: استفاده از دانش روز دنیا، دانش محور کردن پروژه‌ها و فعالیت‌های کشاورزی، رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات، تامین نهاده‌های کشاورزی، نوسازی و تخصصی کردن ماشین‌آلات کشاورزی و دنباله‌بندها، اجرای الگوی کشت مناسب و زیرساخت‌های حمل و نقل و به کارگیری آخرین یافته‌های تحقیقاتی از جمله مواردی است که می‌تواند ما را در دستیابی به تحقق شعار جهش تولید یاری کند.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال کشت برنج به عنوان یک کشت استراتژیک در استان خوزستان به شمار می آید تصریح نمود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه موجودی آب پشت سدها و بر اساس الگو و تراکم کشت و اصول به زراعی حدود ۱۳۰ هزار هکتار به این کشت تخصیص داده شده است.
قاسمی نژاد با بیان اینکه براساس مصوبه شورای کشاورزی امسال در کشت و صنعت‌ها برنج کشت نمی شود  افزود: امسال برای کشاورزانی که در سطوح بسیار بالا برنج کشت می‌کنند محدودیت سطح زیر کشت وجود دارد تا کشت این محصول برای همه افراد مناطق مورد نظر میسر گردد.
وی همچنین اظهار داشت: خشکه‌کاری اولویت کشت برنج در استان خوزستان است و باید تلاش کنیم امسال تمام شالیزارهای استان به روش خشکه‌کاری کشت شوند چرا که رعایت رژیم آبیاری مناسب و اجرای روش خشکه‌کاری کمک شایانی به ارتقاء راندمان آب ، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری محصول می‌کند.
معاون بهوبد تولیدات گیاهی سازمان به کشت  ۳۸ درصد ذرت دانه‌ای و ۱۵ درصد ذرت علوفه‌ای کشور در استان نیز اشاره و اضافه کرد: امسال کشت این محصول به دلیل ممنوعیت واردات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
محمد قاسمی نژاد ادامه داد:  با دستور وزیر جهاد کشاورزی سطح زیر کشت ذرت در کشور ۱۳۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد که ذرت کاران استان میتوانند ۲۰ درصد بیشتر از سطحی که به آنها ابلاغ شده است ذرت کشت کنند.
وی به کشت کنجد ناشکوفا در استان نیز اشاره کرد و گفت:  این محصول توده بذری است که در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت شهید رجایی کشت شده و ضمن اینکه قابلیت برداشت با کمباین را دارد از ارزش اقتصادی بالایی نیز برخوردار است.
وی از پیگیری  تامین نهاده‌های مورد نیاز برای کشت تابستانه در استان نیز خبر داد و اظهار داشت: در تهیه سموم مختلف نیز مشکل خاصی وجود ندارد.
قاسمی‌نژاد در ادامه بر منع آتش زدن بقایای گیاهی مزارع  و اثرات مخربی که بر ساختمان خاک و کاهش مواد آلی و فرسایش خاک دارد تاکید و تصریح نمود: امسال نسبت به سالهای گذشته کمتر شاهد آتش زدن بقایای گیاهی توسط کشاورزان بودیم.
در ادامه جلسه رییس روابط عمومی سازمان ضمن اشاره به شعار امسال هفته جهاد کشاورزی به نام جهاد کشاورزی، جهش تولید ، امنیت غذایی گفت: با این رویکرد و البته با در نظر گرفتن محدودیت مقابله با ویروس کرونا به استقبال این هفته خواهیم رفت.

ژاله کریمی نژاد با بیان اینکه کرونا ویروس نباید مانع انعکاس کارهای صورت گرفته در بخش کشاورزی استان باشد افزود: در همین راستا بسیاری از مراسم و برنامه های حضوری را حذف کرده و سعی می کنیم از ظرفیت فضای مجازی و صداوسیما در راستای انعکاس فعالیت های صورت گرفته  استفاده کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.