jahad_header (5)

برنامه ریزی برای کشت سوبا در خوزستان98/3/27

 

برنامه  ریزی برای کشت سوبا در خوزستان

جلسه آموزشی کشت سویا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با حضور مدیر زراعت ، محققان مراکز تحقیقات استان، و صفی آباد و کارشناسان، جلسه کشت سویا در سازمان برگزار شد.

مدیر زراعت سازمان در این جلسه گفت: سطح زیر کشت سویا در سال های پیش ۵۰۰ هکتار بوده است و همه تلاش ها برای توسعه کشت این محصول در سال جاری می باشد.

سید احمدی با بیان اینکه  بیشترین سطح زیر کشت و تولید دانه های روغنی در دنیا متعلق به سویا می باشد افزود: سویا برای اولین بار در سال ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ از کشورهای هند و چین وارد ایران شد .

وی از جمله مزایای کشت این محصول را ثبیت ازت هوا ، کاهش علف های هرز و وجود پروتئین زیاد عنوان کرد و افزود: ارقام سالند، کتول و سامان بیشترین ارقام کشت شده در استان هستند.

در ادامه محقق مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد گفت: از مهمترین فاکتورهایی که باید در کشت سویا مورد توجه قرار گیرد زمین مناسب و شیب زمین می باشد.

سید احمد کلانتری افزود: انتخاب رقم مناسب باید با توجه به گروه رشدی منطقه و عملکرد دانه صورت گیرد و بهترین گروه در خوزستان گروه ۵ و ۶ می باشد.

وی با بیان اینکه در یک بستر بذر مطلوب باید خاک پوک و بدون سله باشد همچنین رطوبت کافی برای جوانه زنی فراهم باشد اظهار داشت: سویا در زمینی که غرقابی باشد جوانه نخواهد زد همچنین تنش گرمای ناشی از تاریخ کشت باعث سقط و ریزش گلها ، کاهش تعداد غلاف و کاهش عملکرد می شود.

کلانتری بهترین آرای کشت برای محصول سویا را دو ردیف پشته ۷۵ سانتی متری و یا یک ردیف پشته ۶۰ سانتی متری عنوان کرد و تصریح نمود: دور آبیاری را میتوان بر اساس ۷۰ تا ۹۰ میلی متر تبخیر در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: در شرایط بی خاک ورزی میزان وزن گره های ریشه بیشتر خواهد بودو استفاده از باکتری بهترین تغذیه برای این محصول می باشد.

کلانتری آستانه EC  برای سویا را ۴ تا ۵ میکروموس عنوان کرد و افزود: بعد از کاشت آبیاری باید سریع صورت گیرد و فاصله آبیاری اول و د وم نیز نباید زیاد باشد.

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.