jahad_header (5)

باغملک در مسیر شاهراه توسعه پایدار

باغملک در مسیر شاهراه توسعه پایدار
بیش از یک هزار تن محصول گلخانه ای در شهرستان باغملک تولید می شود
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: شهرستان باغملک ۵۵ هزار هکتار سطح زیر کشت آبی و دیم دارد که سالانه ۲۱۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و ۲۳ هزار تن محصولات باغی از آن بدست می آید.
۱۷هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار در این شهرستان فعالیت می کنند همچنین ۱۶۵ واحد صنعتی دام سبک و سنگین در این شهرستان قرار داردمرزعه پرورش گاو شیری شرکت نگین فام وابسته به بنیاد مستضعفان به مساحت ۶۰ هکتار  و ظرفیت ۵۰۰۰ رأس نیز در حال حاضر به عنوان تولید کنند نمونه استان خوزستان میباشد.
۲۶ هزار کلنی زنبور عسل با تولید ۱۵۵ تن عسل در شهرستان باغملک آمار محصولات کشاورزی این شهرستان را شیرین تر می کند
۳ رودخانه دائمی، ۴رشته قنات،۴۰ چشمه و ۲۱۰ حلقه چاه عمیق منابع آبی این شهرستان هستند که نقش موثری در کشاورزی منطقه دارند.
گسترش کشت گلخانه ای با توجه به شرایط اقلیمی، خشکسالی و بحران آب در کشور  میتواند زیربنایی برای گذر از کشاورزی سنتی به علمی و تامین امنیت غذایی باشد.کشت گلخانه ای یکی از شیوه های مدرن برای مقابله با تغییرات جوی اثرگذار بر گیاهان مانند گرما و سرما و کم آبی و البته راهی برای تولید محصولات با کیفیت و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی محسوب میشود.تولید محصول در گلخانه نسبت به هوای آزاد ۱۲-۱۰ برابر افزایش می یابد و محصولات کشت شده سالم تر و طبیعی تر میباشند.
در شهرستان باغملک ۸۱ واحد گلخانه در حال حاضر موجود است به طوری که در حال حاضر۲۵ هکتار سطح زیر کشت گلخانه با تولید محصولاتی از قبیل توت فرنگی، پاپایا، خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، گل و گیاه زینتی و نهال درختان مثمر در شهرستان وجود دارد که سالانه بیش از ۶۰۰ تن توت فرنگی، ۲۰ تن پاپایا، ۱۰۰ تن خیار،۲۰۰ تن فلفل دلمه ای، ۱۰۰ تن گوجه فرنگی و بیش از ۳ میلیون گل و نهال تولید میکنند.
شایان ذکر است که برای اولین بار در استان خوزستان، کشت گلخانه ای پاپایا( خربزه ی درختی) در این شهرستان در سطح ۳هزار متر مربع در دو واحد گلخانه ای اجرا شد. طی چند سال اخیر جهت توسعه گلخانه ها از محل صندوق توسعه ملی و سامانه ی کارا بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال تسهیلات گلخانه ای به گلخانه داران محترم اعطا شده و حمایت های خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ی کشت محصولات گلخانه صورت گرفته است تا آنجا که حدود۲۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم، ۷۵۰ نفر غیر مستقیم ایجاد شغل نموده است و محصولات تولید شده به سایر نقاط استان و استانهای همجوار و بعضی از کشورها مثل عراق و روسیه صادر میشوند.
شهرستان باغملک دارای رتبه اول توسعه گلخانه در سطح استان خوزستان می باشد و استعداد و پتانسیل این را دارد که در سال های آینده قطب گلخانه ای جنوب غرب کشور شود .


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.