jahad_header (5)

امنیت غذایی ارمغان کشاورزی مدرن98/11/16

امنیت غذایی ارمغان کشاورزی مدرن
 رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: توسعه کشاورزی بدون توسعه صنعت امکان پذیر نمی باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رئیس سازمان در حاشیه دوازدهمین کنگره ملی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران گفت: استان خوزستان به دلیل زیرساخت ها از قبیل سدهای مخزنی، شبکه های آبیاری زهکشی، سیستم های نوین آبیاری،تنوع اقلیم، اراضی حاصلخیز،قطب های علمی،کشت و صنعت ها،کشاورزان آگاه و پیشرو در بخش کشاورزی  جایگاه ویژه ای در کشور دارد.
کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه ۱۳۸ نوع محصول زراعی و باغی در استان تولید می شود افزود:بیش از ۱۳ درصد محصولات کشاورزی کشور در استان تولید می شود و در تولید بسیاری از محصولات رتبه اول را به خود اختصاص داده است .
وی به شرایط استثنائی امسال به دنبال سیل فروردین و تولید ۵۰۰ هزار تن برنج  در استان اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی ها برای تولید ۳۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال ۱۴۱۰ از طریق ارتقا  بهره وری عوامل تولید ،اصلاح الگوی کشت کارهای زیربنایی و... می باشد.
چنگلوایی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف بیشتر بر روی ارتقا بهره وری عوامل تولید تمرکز می شود تصریح نمود: بدین منظور باید از منابع تولید درست استفاده شود و عملکرد در واحد سطح نیز افزایش یابد و در همین راستا باید از محصولات با نیاز آبی کم ،شیوه های نوین آبیاری و صنایع تبدیلی،تکمیلی و انبارها جهت پایداری تولید و محصولات صادرات محور استفاده کرد.
وی به لزوم  پیوند بین صنعت و کشاورزی اشاره کرد و اذعان داشت: توسعه کشاورزی بدون توسعه صنعت امکان پذیر نمی باشد به طوریکه  برای افزایش میزان بذر،کاهش ضایعات،ارتقا راندمان ،هوشمندسازی،مبارزه با عوامل زیان رسان و ساماندهی تولید و بازار نیاز به صنعت می باشد.
چنگلوایی مهمترین دغدغه حال حاضر دنیا را امنیت غذایی دانست  و اظهار داشت:برای رسیدن به این هدف باید کشاورزی مدرنیته شود و دانشگاه ،صنعت و بخش اجرایی کنار هم باشند.
وی ادامه داد: طی ۵ سال گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره مکانیزاسیون در استان جذب و ۶ هزار و پانصد دستگاه تراکتور و ۳۰۰ دستگاه کمباین به ناوگان ماشین آلات کشاورزی استان افزوده شده است .
چنگلوایی در پایان به افزایش سیستم های آبیاری نوین در استان نیز اشاره کرد و گفت: برای استفاده از این سیستم به ازای هر هکتار تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان اعطا می گردد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.