jahad_header (5)

افزایش مواد آلی خاک با کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایای گیاهی

افزایش مواد آلی خاک با کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایای گیاهی

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از راهکارهای مهم در حفظ و افزایش مواد آلی خاک کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایای گیاهی است .

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد  کشاورزی خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در پنل آموزشی خاک با بیان اینکه خاک امانتی از آیندگان در دست های ما می باشد گفت: یکی از مشکلات در مناطق گرمسیری فقر مواد آلی خاک می باشد بنابراین باید اقداماتی جهت افزایش مواد آلی خاک در اراضی کشاورزی صورت بگیرد .

تورج نوروزی افزود: اگر یک یک دهم درصد به مواد آلی خاک اضافه شود ۲۸۰ کیلوگرم عملکرد محصول افزایش می یابد .

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم در حفظ و افزایش مواد آلی خاک کشاورزی حفاظتی و حفظ بقایای گیاهی است .

نوروزی اضافه کرد: در تناوب زراعی باید محصولات مناسب استفاده گردد و در این خصوص الگوی کشت توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ گردیده است که کمک شایانی می باشد.

وی با بیان اینکه بدن سالم به غذای سالم نیاز دارد تصریح نمود: باید در تولید محصول سالم و بدون سم با رویکرد کاهش مصرف سموم ، کودهای شیمیایی و دوره کارنس حرکت کرد.

نوروزی اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در راستای کاهش مصرف سموم انجام شده است استفاده از QR CODE در محصولات گلخانه ای می باشد که باید این مورد را در محصولات زراعی و باغی نیز گسترش دهیم.

وی تصریح نمود: باید پیش از افزایش تولید به فکر بهبود کیفیت خاک و محصولات و همچنین سلامت جامعه باشیم.

رییس انجمن علوم خاک استان نیز در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد مواد غذایی از خاک تهیه می شود گفت: خاک تعدیل کننده تغییرات اقلیمی و رکن مهم اکوسیستم می باشد

لندی افزود: ۱۸ عنصر برای رشد گیاه لازم است که ۱۵ عنصر توسط خاک تامین می شود

وی تصریح نمود: برای حفظ خاک ، توسعه استقرار حکمرانی خاک و سیاست های مرتبط با آن ، توسعه سرمایه گذاری در مدیریت پایدار خاک ،توسعه تحقیقات با تأکید بر خاک ، توسعه آموزش موثر و بسط برنامه های تثبیت ذخایر جهانی مصرف کودهای ازته و فسفاته و استفاده از کودها در مناطقی که کمبود عناصر غذایی در خاک است از مهمترین اقدامات جهت حفظ خاک می باشند.

لندی تصریح نمود: جهت بهبود تعادل عناصر غذایی خاک باید  نقشه ای از مواد غذایی خاک تهیه شود و پایش آن صورت بگیرد تنوع گیاه و تناوب گیاهی در مزارع وجود داشته باسد ، مواد آلی خاک را جهت حفظ رطوبت و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک افزایش دهیم همچنین ریزمغذی ها به خاک اضافه شود .

وی فرسایش ، تغییر کاربری اراضی ، کمبود مواد آلی، کاهش حاصلخیزی،شوری ،آلودگی ،تنوع زیستی را از عمده مشکلات خاک عنوان و اضافه کرد: در امنیت غذایی باید دسترسی و سلامت غذا، تاب آوری در شرایط بحرانی ،  استقلال کشور و امنیت ملی را مد نظر قرار داد.

لندی اضافه کرد: در حال حاضر سهم سرانه هر ایرانی از اراضی کشاورزی کمتر از ۱۸ صدم هکتار است که به سرعت در حال کاهش است و تا سال ۲۰۵۰ میزان تولید را تا ۶۰ درصد افزایش داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان نیز اظهار داشت: بیماری ها و عوامل زیان رسان تا ۳۰ درصد کاهش عملکرد محصول را بدنبال دارد.

شهیب زاده با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی  بدنبال IPMو ICM   می باشد افزود: مبارزه با آفات به روش  زراعی، بیولوژیکی ، شیمیایی و مکانیکی در سطح کشور صورت می گیرد.    

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.