jahad_header (5)

افزایش عملکرد محصول و کاهش هزینه های تولید در مزرعه نوآور کارون

 

افزایش عملکرد محصول و کاهش هزینه های تولید در مزرعه نوآور کارون

مزرعه نو آور در زمینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در بخش علوفه کاری شیلات  جهت کشت علوفه و غلات با سیستم آبیاری موضعی -نواری ( استفاده از تیپ ) در شهرستان کارون به اجرا در آمده است.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: جبار حمادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کارون از بازدید مزرعه نو آور در زمینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در کارون  توسط محققان مرکز تحقیقات خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح های آبیاری تحت فشار،  افزایش تولید محصولات به وسیله راندمان کاربرد آب است که در آبیاری سنتی حدود ۱۶ الی ۲۵ درصد است و نیز کاهش هزینه های تولید و افزایش عملکرد تولید محصول می باشد.

 وی افزود: سیستم های آبیاری تحت فشار به طور کلی به دو دسته آبیاری موضعی ( با راندمان حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد) و بارانی ( با راندمان حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد ) تقسیم بندی می شوند . حمادی اظهار داشت: این روش ها نسبت به شیب و ناهمواری های زمین حساسیت کمی دارند و کود دهی مزارع به آسانی و کارایی بهار قابل انجام است .

وی تصریح کرد: شهرستان کارون دارای هزاران هکتار اراضی کشاورزی می باشد که با اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار می توان به اهداف مذکور دست یافت.

حمادی ادامه داد: این طرح در ۱۲۳.۵ هکتار واقع در بخش علوفه کاری شیلات  جهت کشت علوفه و غلات با سیستم آبیاری موضعی -نواری ( استفاده از تیپ ) طراحی شده و به جهت داشتن امکاناتی شامل ادوات و تجهیزات کامل، واحد های کارگاهی، فضای مناسب جهت اسکان و برگزاری دوره های آموزشی جهت بهره برداران از شرایط ویژه ای برخوردار است .


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.