jahad_header (5)

افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم با استفاده از روش های غیر شیمیایی و بیولوژیک در خوزستان

افزایش ضریب سلامت و کاهش سموم با استفاده از روش های غیر شیمیایی و بیولوژیک در خوزستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:مقرر گردیده است ۸ انسکتاریوم علاوه بر پرورش زنبور براکون به پرورش زنبور تلنموس بپردازند و آن را به بهره برداران عرضه نمایند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: به مناسبت هفته پدافند غیر عامل جمعی از اعضای کارگروه پدافند غیر عامل از مرکز توسعه، تحقیق و پرورش حشرات مفید مرکز فناوری نیشکر فارابی دیدن کردند.

مدیر حفظ نباتات سازمان گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای پدافند غیرعامل صورت گرفته است کاهش مصرف سموم ، سلامت جامعه و به تبع آن کاهش مصرف دارو می باشد.

حسنی افزود: سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سطحی حدود ۶هزار هکتار مبارزه بیولوژیک  صورت گرفت که در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ این سطح به حدود ۱۰ هزار هکتار رسید که ۴ هزار هکتار آن خارج از کمک های یارانه ای دولت می باشد.

وی تصریح نمود همچنین در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، ۲۰ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی در سطح استان صورت گرفت که این میزان در سال زراعی گذشته به ۲۶ هزار هکتار رسید

حسنی اضافه کرد: شرایط کشت تابستانه و بهاره باعث طغیان برخی آفات ازجمله کرم ساقه خوار ذرت در ۵ سال اخیر شد و با توجه بهخ اینکه این آفت ، آفت مشترک نیشکر هم می باشد مرکز تحقیقات و فناوری نیشکر از سال ۷۶ مبارزه بیولوژیک با این آفت را آغاز کرده و در این مدت روش مبارزه را به صورت بهینه و کاربردی انجام داده است.

وی تصریح نمود: بر اساس مذاکراتی که با این مرکز صورت گرفته قرار شد این روش را به بخش خصوصی پرورش حشزات مفید(انسکتاریوم) آموزش دهند و این روش در اختیار سازمان قرار گیرد تا در کشت های تابستانه و بهاره ذرت مورد استفاده قرار گیرد.

حسنی اظهار داشت: مقرر گردیده است ۸ انسکتاریوم علاوه بر پرورش زنبور براکون به پرورش زنبور تلنموس بپردازند و آن را به بهره برداران عرضه نمایند که این اقدام باعث کاهش سموم، افزایش ضریب سلامت و امنیت غذایی جامعه خواهد شد.  


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.