jahad_header (5)

افزایش دانش و مهارت کشاورزی در سایه نظام نوین ترویج99/03/26

 

 

 

افزایش دانش و مهارت کشاورزی در سایه نظام نوین ترویج

مدیر هماهنگی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از کارهای مهم ترویج ، افزایش دانش و مهارت کشاورزان است که در نظام نوین ترویج کشاورزی به آن پرداخته شده است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی در ششمین روز از هفته جهاد کشاورزی که به عنوان کشاورزی، نوآوری و دانش محوری نامیده شده است گفت: کشاورزی مانند بسیاری از شغل های دیگر نیاز به مهارت، دانش و آگاهی دارد.

علی کرد با بیان اینکه کشاورز با موجود زنده سروکار دارد بنابراین باید بتواند تا زمان برداشت محصول، برای افزایش کمی و کیفی،  مراقبت ها و برنامه ریزی های لازم را انجام دهد افزود: نتیجه آن افزایش درآمد بهره بردار می باشد و لازم است که کشاورز  از علم روز برخوردار باشد و درکنار دانش کشاورزی با تلفیق هنر و خلاقیت، نوآوری در کشاورزی ایجاد نماید تا بتواند در توسعه کشاورزی نقش خود را ایفا نماید.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم ترویج ، افزایش دانش و مهارت کشاورزان است که در نظام نوین ترویج کشاورزی به آن پرداخته شده است و بانی نظام نوین ترویج کشاورزی، دکتر خاوازی وزیر جهاد کشاورزی می باشد.

کرد همچنین به تالار کشاورزی که سامانه جامع و با دسترسی آسان برای همه کشاورزان کشور می باشد نیز اشاره نمود و اظهار داشت:  کشاورزان از این طریق می توانند تمام نشریات و بروشورهای بارگذاری شده استان ها را مشاهده کنند علاوه بر آن از طریق برنامه های رادیویی و تلویزیونی، ترویجی،روز مزرعه، هفته انتقال یافته ها، سایت های الگویی، بازدیدهای ترویجی، آخرین یافته های علمی، تحقیقی و پژوهشی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و در برخی موارد انتقال این یافته ها از سوی کشاورزان خبره انجام می شود و دیگر کشاورزان تحت پوشش آنها قرار می گیرند و بدین طریق دانش به کشاورزان منتقل می شود.

وی تأکید کرد: کشاورزی که از دانش بیشتری برخوردار باشد افزایش عملکرد بهتری نیز در محصول خود مشاهده می کند و ما نیز برای تشویق آنها هرساله تعدادی از این کشاورزان را به عنوان کشاورز نمونه معرفی می کنیم

کرد به برگزاری سالانه ده ها هزار نفر روز کلاس های ترویجی و مهارتی اشاره نمود و اضافه کرد: این گونه کلاس ها در دانش محور کردن کشاورزی نقش بسزایی دارد.

وی تصریح نمود: باید به این باور برسیم که از رییس سازمان تا مدیر و کارشناس همه به نوعی مروج هستیم و باید دیدگاه ترویجی داشته باشیم زیرا مدیری که دیدگاه ترویجی داشته باشد بیشترین خدمت را به کشاورز می کند چنانچه در شهرستان هایی که مدیران و معاونین دیدگاه ترویجی بیشتری داشتند رونق و توسعه کشاورزی نیز بیشتر بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.