jahad_header (5)

افزایش تولید خرما در گرو افزایش ظرفیت فرآوری

افزایش تولید خرما در گرو افزایش ظرفیت فرآوری

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اينکه اگر فرآوری خرما صورت نگیرد این میوه مازاد خواهد داشت و معیشت نخلدار را به خطر می اندازد گفت:  هرچقدر ظرفیت فرآوری، افزایش یابد پتانسیل تولید می‌تواند افزایش یابد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، به مناسبت ۲۵ شهریور روز ملی خرما، نشست تخصصی روز ملی خرما در پژهشکده خرما و  میوه های گرمسیری کشور برگزار شد.

رئیس سازمان در این  نشست گفت : استان خوزستان دارای رتبه دوم تولید خرمای کشور است و در صادرات خرما نیز رتبه اول را داراست.

مجید نبی پور اضافه کرد: مساحت استان خوزستان ۶ و ۴ دهم میلیون هکتار است که حتی از مساحت برخی کشورهای اروپایی بیشتر است.

وی ادامه داد: شهرهای خرمشهر، آبادان، کارون و شادگان از شهرستان هایی هستند که بیشترین نخیلات را به خود اختصاص داده اند.

نبی پور  با اشاره به برگزاری همزمان کلاس های ترویجی نخیلات در ۱۳ شهرستان تصریح کرد :برای تولید بیشتر محصول نیاز به آموزش و انتقال یافته ها است.

وی  با بیان اينکه اگر فرآوری خرما صورت نگیرد این میوه مازاد خواهد داشت و معیشت نخلدار را به خطر می اندازد افزود :  هرچقدر ظرفیت فرآوری، افزایش یابد پتانسیل تولید می‌تواند افزایش یابد.

نبی پور اظهار کرد:ناکافی بودن ظرفیت برای بسته بندی و فرآوری ،پراکنش نامناسب برای تاسیس کارخانجات و کارگاه های بسته بندی و فرآوری، نوآوری پایین در تولید محصولات متنوع خرما ،عدم رعایت اصول مرتبط با فرآوری ،عدم ثبات در سیاست ها و بازاریابی از مهمترین مشکلات و چالش ها در مسیر فرآوری و بسته بندی خرما است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان نیز اظهار داشت: ارتباط انسان با درخت خرما یک ارتباط تاریخی است که به موازات تاریخ بشریت است و انبیا و اولیاء الهی هم به شکل توصیه ای و هم به شکل کشت وکار به نخلداری می پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالامیر رجب پور ادامه داد: خداوند در قرآن از درخت نخل و طبیعت به خوبی برای رسیدن به توحید ربوبی استفاده کرده است و نتیجه ای که از آن انتطار می رود رشد عقلانیت در جامعه است

رجب پور اضافه کرد : در کنار کارهای توسعه ای و حمایتی نباید از پدافند غیرعامل در نخیلات غافل شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور نیز گفت :از نظر موسسه تحقیقات و علوم باغبانی، خرما ،زعفران و زیتون محصولات استراتژی و مهم هستند. 

مهدی طاهری افزود : در حال حاضر ما با مازاد تولید مواجه هستیم که درآمد کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است همچنین تغییر اقلیم،ارقام خرما و نحوه آبیاری نیز از دیگر دغدغه همکاران در موسسه است.

وی با بیان اینکه  وظیفه ما انتقال دانش و تجربه برای کاهش این مشکلات است تصریح کرد : اخیرا پروژه زنجیره ارزش خرما  با هدف تهیه  سبد زنجیره ارزش برای استان خوزستان تصویب شده است.

طاهری افزود : همچنین در  سال جاری اولین اعتبار نگهداری ذخایر پژوهشکده به محصول خرما تخصیص یافته است.

مدیر موسسه پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری کشور نیز اظهار داشت : ایران ۲۰ درصد از تولید خرمای جهان را به خود اختصاص داده است .

عزیز تراهی با بیان اينکه ایران با دارا بودن ۶۰۰ رقم غنی ترین ذخایر ژنتیکی خرما را دارد تصریح کرد : زود رس ترین رقم خرما آلمهتری است که اواخر خرداد به بار می نشیند همچنین رقم حصاب دیررس ترین رقم خرما است که میوه آن اواخر آذر ماه بر درخت می نشیند.

وی ادامه داد: به جز ایذه و قلعه خواجه ،تمامی نقاط استان قابلیت کشت خرما را دارند.

وی بیان داشت: رقم استعمران (سایر) بیش از ۵۰ درصد صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده است که با مشکل قیمت گذاری مواجه است و باید طوری قیمت گذاری شود که نخلدار به پرورش آن تمایل داشته باشد.

تراهی ادامه داد: اولین ایستگاه تحقیقات مشترک بین بخش خصوص و پژوهشکده در شلهه ثوامر آبادان دائر شد و در دی ماه برداشت محصول خرما صورت گرفت.

وی تصریح کرد: باید توسعه و توصیه ارقام خرما بر اساس حجم و میزان و قابلیت دسترسی به تامین بلندمدت آب صورت بگیرد.

تراهی با بیان اینکه همه استان های خرماخیز به جز خوزستان به آفت سوسک سرخرطومی خرما آلوده شده اند از نخلداران درخواست کرد از انتقال پاجوش خرما از دیگر استان ها به خوزستان اکیدا خودداری کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان اظهار کرد: سطح باغات استان ۶۰ هزار هکتار است که ۵۰۰ هزار تن محصول از این سطح تولید می شود که ۶۰ درصد آن مربوط به نخیلات است که باعث اشتغال ۲۲ هزار نفر  در نخلستان ها و ۲۶ هزار نفر در کارگاه های بسته بندی و فرآوری شده است.

محمد حسنی نسب با بیان اينکه سطح نخیلات استان ۴۱ هزار هکتار است که ۳۶ هزار هکتار آن بارور است تصریح کرددر سال ۱۴۰۲، ۳۰۲ هزار تن خرما در استان تولید شد و میانگین عملکرد محصول خرما در هر هکتار ۸ تن بود.

وی با اشاره به اینکه یکصد هزار تن از محصولات خرما ی استان توسط صادرکنندگان خریداری می شود اضافه کرد: تدوین طرح مطالعاتی زنجیره ارزش راهبردی منطبق با تمامی برنامه های مرتبط با صنعت خرما،  اولویت قرار گرفتن زنجیره ارزش راهبردی خرما در تخصیص امکانات و اعتبارات ملی و استانی ، تخصیص اعتبار و احیاء نخیلات به میزان ۹۰۰ هکتار ، اصلاح و بهسازی ۳۰۰ هکتار نخیلات ، حمایت از تکثیر و توسعه ارقام ارزشمند تجاری خرما و ... از مهمترین اقدامات شاخص مدیریت باغبانی در یکسال اخیر بوده است.

حسنی نسب همچنین اظهار داشت: امسال تولید تجاری خرما و لیبل دار کردن پاجوش ها را به کمک دو نهالستان در شهرستان دزفول آغاز کرده ایم.

شایان ذکر است  همزمان با این مراسم ، در ۱۳ شهرستان دوره آموزشی -ترویجی خرما برگزار شد.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.