jahad_header (5)

افزایش بهره وری و دستیابی به امنیت غذایی با اجرای طرح هوشمندسازی کشاورزی در خوزستان


رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پایین بودن ضریب نفوذ دانش در عرصه کشاورزی را از مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح هوشمند سازی در بخش کشاورزی می‌توانیم شاهد افزایش بهره‌وری در همه حوزه های این بخش باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ، سید رحمت ا... پریچهر در جلسه هوشمند سازی کشاورزی استان اظهار کرد: عمده فعالیت‌های کشاورزی استان به روش سنتی انجام می‌شود و ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی یکی از مشکلات این بخش محسوب می‌شود که در این راستا رویکرد ما ضمن بالا بردن سطح دانش در بخش کشاورزی، ارتقاء بهره وری در عوامل تولید و کاهش هزینه های آن است.

وی با بیان این مطلب که باید نفوذ دانش در عرصه کشاوزی بیشتر شود، افزود: بالغ بر ١۶/۷ میلیون تُن انواع محصول کشاورزی در استان خوزستان تولید می‌شود که عمده آن زارعی است و در حال حاضر خوزستان، استان نخست در زمینه تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود.

پریچهر ادامه داد: در استان خوزستان میزان خرید تنظیمی گندم از یک میلیون تن فراتر رفت و کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان همچنان ادامه دارد که امیدواریم با ادامه این روند و افزایش خرید، خوزستان طبق سنوات گذشته پرچمدار تولید گندم در کشور باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه بیان کرد: خوزستان در زمینه تولید خرما، انواع گل و گیاهان زینتی و گل نرگس نیز جایگاه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم که برای استفاده از شرکت های دانش بنیان، کمیته‌های تخصصی فراخور شرايط استان تشکیل شود.

پریچهر با بیان این مطلب که امروزه استفاده از هوش مصنوعی و هوشمند سازی کشاورزی به صورت جدی مطرح شده و کشورهایی که دارای این فناوری هستند به عنوان کشورهای صاحب قدرت شناخته می‌شوند تصریح کرد: این کمیته‌ها در زمینه بهره وری آب، تولیدات گیاهی، دامپروری، هوشمندسازی، شیلات، آبزی پروری، منابع طبیعی، نیشکر تشکیل خواهند شد.

وی به مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی اشاره و تصریح کرد: امروزه مباحثی از جمله اینترنت اشیا و حس‌گر ها در تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی، و کشاورزی روباتیک بسیار مورد توجه قرار گرفته و با در نظر گرفتن مزایا و معایب این تکنولوژی باید به آنها پرداخته و مورد استفاده قرار گیرند.

پریچهر به پایش دقیق اراضی کشاورزی اشاره و خاطر نشان کرد: بخشی از اراضی در استان خوزستان به سمت شوری پیش می‌رود و این زنگ خطری برای کاهش عملکرد در سال‌های آینده خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: مدیریت تنش‌ها از جمله شوری، خشکی و.... یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند در افزایش عملکرد تاثیرگذار باشد.

وی گفت: وضعیت تعیین حدود بحرانی عناصر ماکرو و میکرو در خاک باید متناسب با تغذیه طراحی شود، و از شرکت‌هایی که در این زمینه می‌توانند یاری کرد ما باشند حمایت خواهیم کرد.

پریچهر با اشاره به مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، افزود: از جمله برنامه ریزی های ما حضور حداقلی ماشین‌های سنگین در مناطق کشاورزی است که با این کار از آسیب جدی و کامپکت شدن خاک که منجر به کاهش عملکرد و آسیب به بخش کشاورزی خواهد شد جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به کشاورزی کاملا مکانیزه، استفاده از حس گرها، کاشت بذر، توزیع کود و.....از جمله مواردی است که می‌تواند به اجرای طرح هوشمند سازی کشاورزی کمک شایانی کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین عنوان کرد: تا کنون بالغ بر ۴٢١ هزار هکتار از اراضی استان، به کشت آبی و ١۶٧ هزار هکتار به کشت دیم اختصاص یافته که اگر بتوانیم با استفاده از هوشمند سازی باعث افزایش عملکرد در این اراضی شویم به توسعه، امنیت و اقتدار غذایی در کشور کمک چشمگیری کرده ایم.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهره وری از اهداف ما در سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: ما در کشور خشک و نیمه خشک به سر می‌بریم که کمتر از ٨ میلیون هکتار اراضی آبی دارد و یک میلیون و ١٣٠ هزار هکتار آن در استان خوزستان است.

پریچهر تصریح کرد: انتظار می‌رود که با همکاری مراکز تحقیقاتی، تحقیقات کابردی و یافته‌های جدید وارد عرصه شود که این مهم کاهش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در خاتمه بیان داشت: پیشنهاد شد که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان نخستین طرح آزمایشی هوشمند سازی در استان معرفی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: پیشنهاد شد که سازمان جهاد کشاورزی به عنوان نخستین طرح آزمایشی هوشمند سازی در استان معرفی شود.

در خاتمه نیز روسای مراکز تحقیقات پیشنهادها و مطالب مهمی را در زمینه هوشمندسازی کشاورزی ارائه و برای اجرای طرحهای نوین اعلام آمادگی کردند.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.