jahad_header (5)

اسیدهای آمینه پتاسیمی و عناصر ریزمغذی بهترین تغدیه زمستانی کلزا98/09/19

اسیدهای آمینه پتاسیمی و عناصر ریزمغذی بهترین تغدیه زمستانی کلزا

محقق خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان از کشاورزان خواست برای جلوگیری سرمازدگی و یخ زدگی محصول خود از کودهای اسیدآمینه پتاسیمی و عناصر ریزمغذی استفاده نمایند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: محقق خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه تنش درجه حرارت به دو نوع تنش سرما و یخ زدگی تقسیم می شود گفت: غشای سلولی از جنس چربی می باشد و حالت غیر اشباع دارد و گیاه در شرایط سرما آنزیمی به نام دی سچوراز ترشح می کند که به گیاه اجازه نمی دهد حالت اشباع رخ دهد.

علیرضا جعفرنژادی  با بیان اینکه چربی در سرما خاصیت انجماد دارد و در صورت سفت شدن دیواره ترک می خورد و محتویات سلول بیرون می ریزد و گیاه دچار سرمازدگی می شود افزود: اسید آمینه و پتاسیم به ترشح این آنزیم کمک می کند  

وی ادامه داد: در تنش یخ زدگی که در دمای ۵- و ۶- درجه رخ می دهد آب میان بافتی که رقیق است یخ زده و کریستال یخ تولید می شود و یخ سلول ها را پاره می کند

جعفرنژادی با بیان اینکه  هر قدر شیره سلولی غلیظ تر شود احتمال یخ زدگی در گیاه کمتر می شود اظهار داشت: در این خصوص ابتدا باید شیره سلولی را غلیظ کرده و اجازه یخ زدن آب میان بافتی را به گیاه ندهیم.

وی با اشاره به اینکه اسیدهای آمینه پتاسیمی و برخی عناصر ریزمغذی از جمله روی و منگنز از تنش های یخ زدگی و سرمازدگی جلوگیری می کنند تصریح نمود: اسیدهای آمینه باعث افزایش شیره سلولی شده به کریستال های یخ می چسبد و اجازه رشد کریستال های یخ را نمی دهد  همچنین پتاسیم ، فرآیند انتقال قند از برگ به سلول را انجام می دهد که باعث غلیظ شدن شیره می شود و از یخ زدگی جلوگیری می کند.  

 جعفرنژادی ادامه داد: کلزا قبل از مرحله هشت برگی حساس می باشد و ممکن است به دلیل اختلاط بذر یا مدیریت کود تنش به گیاه وارد و پیش از انتظار وارد فاز گل دهی شده که در این صورت کشاورزان از کود اوره استفاده می کنند و گیاه ازت موجود در کود را جذب کرده و سلول گیاه به دلیل جذب آب توسط ازت رقیق شده و دیواره سلولی نازک و حساس به سرما می شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد کود اوره را پس از سرما استفاده کنند و قبل از سرما کودهای اسید آمینه پتاسیمی با کیفیت به نسبت ۳ در هزار  و عناصر ریزمغذی استفاده کنند.

جعفرنژادی مهمترین مدیریت مزرعه در مرحله داشت را کنترل علف های هرز و مدیریت تغذیه دانست و گفت: اگر کشاورزان به توصیه های ارائه شده عمل کنند و نحوه و میزان کودها را منطبق بر توصیه ها استفاده نمایند میزان عملکرد بهتر محصول گیاه را شاهد خواهند بود.

وی افزایش عملکرد ۲۳ درصدی گندم و ۴۰ درصدی کلزا در پلاتفرم گندم بنیان در دشت آزادگان و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را نتیجه اعتماد و عمل به توصیه های ارائه شده کارشناسان دانست.

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.