jahad_header (5)

استفاده از روش های نوین جهت ارتقا تولیدات دامی در خوزستان

 

استفاده از روش های نوین جهت ارتقا تولیدات دامی در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تولیدکنندگان برتر باید بدنبال تغییر در تولید و استفاده از ارقام جدید باشند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: رییس سازمان در جلسه ای که با هدف رفع نیاز به گوشت مرغ و تخم مرغ استان و به منظور اجرای هرچه دقیق تر برنامه های افزایش تولید در بخش طیور گوشتی و تخمگذار برگزار شد  با بیان اینکه ۸۰ درصد دامداری های استان سنتی و ۲۰ درصد صنعتی هستند گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد گوشت مرغ مورد نیاز استان از خارج از استان وارد می شود که با برنامه ریزی هایی که صورت خواهد گرفت باید صد در صد این نیاز در استان تامین گردد که برای شروع کار مجوز ۲۰ میلیون قطعه صادر شده است.

سید رحمت ا... پریچهر بر کیفیت تولیدات بخش کشاورزی استان تاکید و اضافه کرد: ما در قبال مصرف کنندگان تعهد داریم بنابراین رعایت استانداردهای ملی و بین المللی باید سرلوحه کار قرار گیرد.

وی همچنین به وارد کردن نژادهای جدید دام به استان نیز اشاره و اظهار داشت: تولیدکنندگان برتر باید بدنبال تغییر در تولید و استفاده از ارقام جدید باشند تا از ظرفیت چندقلوزایی ، ضریب تبدیل و افزایش  میزان  تولید شیر دام ها استفاده گردد.

پریچهر با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد گاومیش کشور در استان وجود دارد اضافه کرد: جهت ارتقاء میزان شیر تولیدی گاومیش نیز باید از روش های به روز و مرسوم مانند دورگ گیری، ضریب هیبرید و ... استفاده شود

وی ادامه داد: ساماندهی مرغداری های موجود و افزایش بهره وری و توسعه بخش های جدید دو موردی است که به صورت همزمان در حوزه مرغداری استان در حال انجام است .

پریچهر با اشاره به اینکه مصرف پروتئین مردم به سوی استفاده از گوشت مرغ رفته است اظهار داشت: روزانه یکصد تن مرغ منجمد از دو سردخانه اهواز و آبادان در استان در حال توزیع است .

در ادامه جلسه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان گفت: در حال حاضر ۸۳۰ واحد فعال مرغداری در استان وجود دارد که با توجه به موازنه منفی ۳۳ درصدی تولید مواد پروتئینی در استان به دنبال توسعه واحدهای موجود و احداث مرعداری های جدید هستیم.

عبدالامیر نیرومند افزود: پاشنه آشیل ما در تولید گوشت مرغ جوجه ریزی می باشد که با توجه به خنک شدن هوا باید جوجه ریزی ها هر چه سریعتر انجام شود

وی اظهار داشت: با توجه به ابلاغ وزارت تمام مرغداران ۹۰ درصد گوشت مرغ را به کشتارگاه تحویل دهند همچنین حداکثر سن مرغ ۴۵ روز می باشد.

نیرومند تصریح نمود: ۶۰۰ واحد جدید مرغداری در حال احداث نیز در استان وجود دارد که ظرفیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون قطعه ای را بدنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۷ واحد بزرگ صنعتی مرغ تخمگذار نیز تاکنون درخواست مجوز داده اند اضافه کرد: ۹ صادر کننده دام نیز تاکنون کارت صادرات دام را دریافت کرده اند .

نیرومند تصریح نمود: در حال حاضر هیچ محدودیتی جهت درخواست مرغ منجمد در استان وجود ندارد .

وی با اشاره به عملیات میدانی آمارگیری زنبورستان ها از ۱۶ تا  ۲۸ مهر ماه بیان داشت: ۳ هزار و ۸۰۰ زنبورستان و ۴۳۰ هزار کلنی زنبور در استان وجود دارد که حجم قابل توجهی از عسل کشور را تولید می کند .

نیرومند اظهار داشت: پس از بررسی نتایج گزارش به وزارت خانه ارسال می گردد.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.