jahad_header (5)

استفاده از دانش متخصصان هلندی در کشاورزی خوزستان98/3/27

 

استفاده از دانش متخصصان هلندی  در کشاورزی خوزستان

یک هیئت هلندی جهت تدوین طرح جامع مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی با رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان دیدار کردند .

هلندی ها برای اجرای طربه گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با حضور رییس سازمان ، معاونین و مدیران و هیئت هلندی جلسه هم اندیشی برای تهیه طرح جامع مدیریت آب در بخش کشاورزی برگزار شد.

رییس سازمان در این جلسه گفت: کشور هلند دارای رتبه اول بین ۱۵ مرکز تحقیقاتی دنیا می باشدو به دلیل ارتقاء راندمان آب ، استفاده از انرژی های پاک و کشت های گلخانه ای که در این کشور وجود دارد می توان از دانش متخصصان و محققان این امردر جهت کشاورزی مدرن  و به صرفه کمک گرفت.

کیخسرو چنگلوایی افزود: یکی از مشکلات مهم کنونی دنیا و بخصوص خاورمیانه مشکل کمبود منابع آبی می باشد و در نقشه راهی که برای کدیریت منابع آب در استان ترسیم کرده ایم استفاده از دانش این هیئت هلندی کمک شایانی به ما خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در استان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی وجود دارد که به دلیل محدودیت ها در حال حاضر در یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشاورزی آبی انجام می شود و ۹۸ و نیم درصد محصولات کشاورزی استان از اراضی آبی به دست می آید.

چنگلوایی با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته در۷۰ درصد سال ها با خشکسالی روبرو بوده ایم تصریح نمود: سرچشمه همه رودخانه های موجود در استان از استان های دیگر می باشد بنابراین طرح های توسعه ای که در استان های مذکور انجام می شود

وی در ادامه اظهار داشت : راندمان مصرف آب حدود ۴۳ درصد می باشد که نشان دهنده هدررفت بخش زیادی از آب می باشد همچنین با وچود افزایش جمعیت و افزایش مصرف، محدودیت منابع در کشور وجود دارد بنابراین باید تمهیداتی برای ارتقاء راندمان آب جهت افزایش بهره وری آب اندیشیده شود.

چنگلوایی اضافه کرد: ظرفیت مخازن سدهای استان ۲۳ میلیارد مترمکعب می باشد و ۵۵۰ هزار هکتار از اراشی کشاورزی خوزستان نیز دارای شبکه های مدرن آبیاری می باشند.

وی با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته ۲۵۰  هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به شبکه های آبیاری درجه ۳، شبکه های زهکشی و تسطیح اراضی شده اند گفت: ۲۵۰ هزار هکتار دیگر نیز در دست اجراست همچنین طی ۵ سال گذشته  با توسعه کشت گلخانه ای ، کارهای آموزشی ترویجی در زمینه مدیریت مصرف آب، کشاورزی حفاظتی ، اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای  راندمان آب در استان ۷ درصد ارتقاء یافته است که البته این میزان کافی نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به ظرفیت استفاده از زهاب ها در استان افزود:  بین ۳ تا ۴ میلیارد مترمکعب در سال پساب در استان تولید می شود که استفاده زا آن می تواند یک فرصت تلقی شود در حالیکه بخش کمی از آن در حال حاضر دراستان استفاده می شود .

کیخسرو چنگلوایی در ادامه به مشکل شوری ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اشاره نمود و اظهار داشت: ۳۴۵ هزار هکتار کانون ریزگرد نیز در استان وجود دارد که در سطحی معادل ۷۰۰ هزار هکتار پراکنده شده است و EC این ریزگردها به ۶۵ هزار میکروموس هم می رسد  که وجود این ریزگردها علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی و الودگی های زیست محیطی ، فتو سنتز گیاه را مختل می کند .

وی به وجود قانون های بالا دستی کشور از جمله قانون توزیع عادلانه آب و کارگروه سازکاری با خشکسالی نیز اشاره کرد و  تصریح نمود: بر اساس این قوانین محدودیت هایی جهت مدیریت منابع آبی مانند منع کشت های پرمصرف اعمال می شود همچنین دولت جهت ارتقاء راندمان آب طرح های تشویقی از جمله ارائه تسهیلات بلاعوض برای آبیاری های نوین کم مصرف برای کشاورزان در نظر گرفته است.

چنگلوایی اظهار امیداواری کرد با همکاری هیئت هلندی و با استفاده از دانش متخصصین  این کشور درمنابع آبی و کشاورزی طی ۱۰ روز آینده پروپوزالی تهیه گردد و با همراهی یکی از دانشگاه های استان و همچنین استانداری طرح جامع مدیریت منایع آبی اجار شود.

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.