jahad_header (5)

ادامه مقاومت خوزستان در برابر آنفولانزای فوق حاد پرندگان96/11/10

 

ادامه مقاومت خوزستان در برابر آنفولانزای فوق حاد پرندگان

          مدیر کل دامپزشکی استان گفت: آنفولانزای فوق حاد پرندگان ۲ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است. 

          بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: مدیرکل دامپزشکی استان در جلسه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی که در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد گفت: بیماری همه گیری  آنفولانزای فوق حاد پرندگان از سال ۹۵ تاکنون در ایران همه گیر شده است و تاکنون ۲۶ استان این بیماری را گزارش داده اند به طوریکه در ۴ ماهه اخیر ۲۲ میلیون قطعه طیور تلف یا معدوم گردیده اند.

          مصطفی کنارکوهی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان خسارت مستقیم به صنعت طیور نتیجه وجود این بیماری در کشور می باشد افزود: سهم پرداخت غرامت طیور بومی، نهاده ها و لوازم معدوم سازی طیور از طریق اداره کل دامپزشکی یکصد میلیارد تومان بوده است.

          وی ادامه داد: با وضعیت کنونی کشور و با توجه به اینکه استان های مجاور خوزستان از این بیماری بی نصیب نبوده اند احتمال درگیری خوزستان به این بیماری هر لحظه وجود دارد.

          کنارکوهی اظهار داشت: در سال ۹۵ علیرغم آلودگی شدید استان های هم جوار و تعداد بالای کانون ها در کشور با اجرای برنامه های بهداشتی گسترده ماه ها از ورود این بیماری به استان جلوگیری شد و نهایتاً در اسفند ۹۵ با ورود محموله غیر مجاز طیور بومی آلوده از اصفهان ۴ کانون بیماری در استان رخ داد که به صورت ضربتی و شبانه روزی ظرف مدت ۱۰ روز بیماری مهار و استان پاک شد.

          وی ادامه داد: وجود تعداد زیاد واحدهای پرورش غیر مجاز انواع طیور به صورت سنتی و شبه صنعتی بدون رعایت ضوابط بهداشتی و مدیریتی و پرورش غیر اصولی و جابجایی مخاطره آمیز طیور توسط این واحدها، آن ها را تبدیل به محتمل ترین علت وقوع کانون آنفلوآنزا نموده است.

          مدیر کل دامپزشکی استان در پایان  همکاری و همراهی سایر اعضا ستاد آنفلوآنزا در مشارکت و پشتیبانی از اقدامات و برنامه های بهداشتی دامپزشکی ، فعال بودن ستاد های آنفلوآنزای شهرستان ها به ریاست فرمانداران جهت هماهنگی اعضا ستاد و پیگیری اجرای اقدامات ، تخصیص اعتبارات لازم به دامپزشکی جهت تامین تجهیزات و لوازم، اجرای پایش ها و مراقبت ها، برنامه های پیشگیری و کنترلی بیماری و همکاری سایر دستگاه ها علی الخصوص جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و پلیس راهور، شهرداری ها، قضات و دادگستری ها در مرتفع نمودن معضلات موجود را خواستار شد.                                                                                                                       

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.