jahad_header (5)

اجرای طرح ملی گندم بنیان در 163 هزار هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری

هماهنگ کننده استانی طرح ملی گندم بنیان خوزستان گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری عملکرد در واحد سطح مزارع گندم بنیان با رشدی هفت درصدی به ۵ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار برسد.  

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، رقیه سلطانی الکوه هماهنگ کننده استانی طرح ملی گندم بنیان خوزستان با بیان این مطلب که طرح ملی گندم بنیان حاصل همکاری مشترک موسسه بین المللی سیمیت و سازمان تات و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی است اظهار کرد: این طرح از سال ۱۳۹۶ با هدف افزایش عملکرد و بهره وری در نظام های گندم بنیان استان عملیات اجرایی آن شروع گردید .

وی افزود: در این طرح تلاش شده با ارتقاء عملیات به زراعی و برنامه های نظام بذر، عملکرد مزارع کشاورزان استان افزایش یافته و پایداری در تولید رقم بخورد، هرچند به دلیل تحریم های ظالمانه همکاری موسسه سیمیت با وزارت متبوع قطع گردید اما با توجه به توانمندی بخش کشاورزی کشور و استان و اهمیت دستیابی به اهداف طرح، اجرای این طرح مطابق دستورالعمل فنی طرح متوقف نشد.

سلطانی آلکوه ضمن اشاره به انجام اقدامات زیربنایی در توسعه زراعت گندم استان بیان کرد: این طرح در سال ۱۳۹۶ در سطح یک پلاتفرم پنج هکتاری تحقیقی در صفی آباد دزفول آغاز شد و در سال ۱۳۹۷ با اضافه شدن سه پلاتفرم دیگر در شهرستان های شوش، اندیمشک و دشت آزادگان تحت عنوان پلاتفرم های آموزشی ترویجی ادامه یافت.

هماهنگ کننده استانی طرح ملی گندم بنیان خوزستان اهداف از اجرای این ۴ پلاتفرم را اجرای دقیق عملیات به زراعی مطابق دستاوردهای علمی و تحقیقاتی برنامه گندم بنیان، اجرای برنامه های به نژادی و معرفی ارقام از لاین های امیدبخش عنوان کرد و افزود: در این پلاتفرم ها سیستم کاملا حفاظتی با رعایت اصول کشاورزی حفاظتی از جمله رعایت تناوب تابستانه و پاییزه با محصول اصلی گندم، عدم خاکورزی، حفظ بقایای گیاهی جهت افزایش بهره وری با شیوه نوین کشت مکانیزه یعنی کشت بر روی پشته های بلند انجام و آزمایشات متنوعی از اعمال تیمارهای مختلف مسائل بهزراعی نیز انجام میشود،

وی گفت: نتایج درخشان پلاتفرم های آموزشی و تحقیقی از سال ۱۳۹۸ به مزارع منتخب طرح در سطح ۱۸۴۵۵هکتارمزارع گندم استان جهت اجرا منتقل و در دستور کاربخش اجرا وکشاورزان قرار گرفت دراین سال میانگین عملکرد در واحد سطح ۳ هزار و ۸۵۰ کیلوگرم بوده است.

سلطانی الکوه بیان داشت: از جمله نتایج برتری که در طرح توسعه در دستور کار قرار گرفت می توان به کشت ارقام جدید پرمحصول نظیر خلیل، سارنگ و....،و ارقام نامگذاری شده و خروجی پلاتفرمها از ۳ لاین امیدبخش به نام های آزادگان، اوج و داریون و قرار گرفتن در برنامه بذر استان جهت ورود به مزارع، کشت تمام مکانیزه گندم با شیوه های نوین کشت روی پشته، کف جوی در اراضی لب شور استان، کشت حفاظتی گندم در تناوب تابستانه شلتوک، حبوبات، ذرت، کنجد و ... و کشت خطی کاری( جذب و ورود تعداد زیادی کارنده های نوین پشته کار، کف کار و حفاظتی به استان) اشاره کرد.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین تغذیه متعادل و بهینه از ابتدای کشت تا پایان دوره رویش گندم طبق نتایج آزمون خاک و توصیه محقق، مدیریت عوامل خسارت زای گندم و سمپاشی پیشگیرانه بر علیه بیماری های قارچی، مدیریت آبیاری با رویکرد افزایش بهره وری و آموزش مستمر کشاورزان و حضور مستمر بخش اجرا ومحقق در مزرعه جهت انتقال یافته های طرح از دیگر اقدامات زیربنایی و اثرگذار طرح در زراعت گندم استان بوده است.

هماهنگ کننده استانی طرح ملی گندم بنیان خوزستان بیان داشت: این طرح که از سال ۱۳۹۸ در سطح ۱۸ هزار و ۴۵۵ هکتار از مزارع استان آغاز شده است طی یک برنامه ۷ ساله تا سال ۱۴۰۴ تا ۳۶۹ هزار و ۱۰۰ هکتار افزایش یافته و افزایش عملکرد ۳۷ درصدی گندم را به دنبال خواهد داشت، در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میانگین عملکرد مزارع طرح ۴ هزار و ۸۵۰ کیلوگرم بوده که نسبت به سال آغاز طرح افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

سلطانی الکوه گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری این طرح در ۱۶۳ هزار هکتار از مزارع استان با پیش بینی عملکرد ۵ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم اجرا شود.  

وی اظهار کرد: از جمله اقدامات شاخص انجام شده در سال زراعی جاری برای دستیابی به میانگین عملکرد ۵ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار می توان به کشت ارقام جدید گندم به شیوه های پشته کاری، کف کاری و حفاظتی، سمپاشی پیشگیرانه مزارع طرح بر علیه بیماری های مهم گندم و تغذیه متعادل تمامی مزارع طرح اشاره کرد.       


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.