jahad_header (5)

اجرای الگوی کشت تابستانه در حوضه آبریز کرخه، شرط دریافت کود و نهاده

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که با هدف حمایت از تولید و تولید کننده و جلوگیری از خسارت احتمالی و تنش آبی، الگوی کشت برای کشاورزان حوضه آبریز کرخه تعریف شده است گفت: اجرای درست الگوی کشت در این حوضه شرط دریافت خدمات، کود و نهاد خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در سومین جلسه کارگروه مدیریت سازگاری با کم‌آبی حوضه کرخه که با حضور معاونان و مدیران ستادی و مدیران شهرستانی به صورت وبیناری برگزار شد گفت: این جلسه با محوریت بررسی وضعیت کشت های مجاز و الگوی کشت تعریف شده حوضه آبریز کرخه و اقدامات انجام شده در راستای اطلاع رسانی و اقناع سازی کشاورزان عزیز برای اجرای الگوی کشت مصوب و پیشگیری از کشت شلتوک برگزار شد.

وی ضمن اشاره به مصوبات این جلسه افزود: سطح کشت تعریف شده برای هر شهرستان باید توسط مدیران جهاد کشاورزی در قرارگاه شهرستانی مصوب شده و بر اساس آن کشاورزان برای عقد قرارداد و تامین آب به شرکتهای بهره برداری یا مدیران امور آب سازمان آب و برق معرفی شوند.

نوروزی با بیان این مطلب که هدف از انجام این اقدامات حمایت از کشاورزانی است که الگوی کشت را رعایت کرده اند گفت: کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند از حمایت‌هایی از جمله تحویل کود و نهاده‌ برخوردار خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: پس از عقد قرارداد آب، اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه بندی ثبت خواهد شد و کشاورزان عزیز می توانند بر اساس سطح کشت ثبت شده کود مورد نیاز خود را برای کشت های مجاز دریافت کنند.

وی بیمه دام و محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از مهمترین اقدامات کشاورزان برای جبران خسارت احتمالی برشمرد و بیان داشت: از کشاورزان سختکوش انتظار می رود تمام محصولات و دام خود را بیمه کرده تا در صورت وقوع خسارات احتمالی بتوانند از چتر حمایتی بیمه استفاده کنند.

نوروزی حضور همکاران تحقیقاتی و ترویجی را در عرصه اراضی و مزارع برای اطلاع رسانی و آموزش رعایت الگوی کشت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: الگوی کشت تابستانه در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از خسارات و تنش احتمالی برای کشاورزان حوضه آبریز کرخه تعریف شده و در صورت کشت خارج از برنامه و خصوصاً کشت شلتوک کشاورزان پایین دست این حوزه با مشکل جدی برای تأمین آب کشاورزی و استخرهای شنای گاومیش مواجه خواهند شد ضمن اینکه از نظرزیست محیطی نیز باید مراقب تالاب باشیم.

وی در خاتمه گفت: از همه کشاورزان عزیز حوضه آبریز کرخه تقاضا می شود برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی با رعایت الگوی کشت تابستانه ، کشت محصولاتی از جمله ذرت، کنجد، سبزی و صیفی ، حبوبات و سورگوم را جایگزین کشت شلتوک کرده تا از وقوع بحران آب در این حوزه جلوگیری شود.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.