jahad_header (5)

پیش بینی برداشت بیش از یک میلیون و 200 هزار تن گندم در خوزستان96/12/21

پیش بینی برداشت بیش از یک میلیون و  ۲۰۰ هزار تن گندم در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با وجود شرایط نامساعد جوی در سال جاری پیش بینی می شود بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در استان برداشت شود.

بنابر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در جلسه شورای کشاورزی با بیان اینکه ۷۰ درصد از محصولات زراعی و باغی پاییزه در استان برداشت شده است گفت:پیش بینی می شود بیش از ۱۴ میلیون تن انواع محصول پاییزه برداشت شود که سود حاصل ا ز فروش آن ۹۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

محمد قاسمی نژاد افزود: همه غلات تولید شده در استان باید ظرف حداکثر ۴۵ روز برداشت شود در غیر اینصورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط بد جوی ۷۰ هزار هکتار از مزارع گندم آبی و ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع گندم دیم استان از بین رفته است اظهار داشت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن گندم برداشت شود.

قاسمی نژاد از نیاز استان به ۳ هزار دستگاه کمباین و ۵ هزار دستگاه کامیون در زمان برداشت خبر داد و گفت: ۳۸ میلیون لیتر سوخت جهت کمباین های در حال برداشت مورد نیاز می باشد.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم صدور مجوز از سوی سازمان آب و برق ایستگاه های پمپاژ آب در اراضی کشاورزی قادر به برداشت آب نمی باشند و این موضوع بر عملکرد محصول تأثیر منفی دارد از سازمان آب و برق درخواست کرد آب را در مناطقی که مورد نیاز می باشد رها سازی کند.

قاسمی نژاد تصریح نمود: در سال زراعی ۹۶-۹۵حدود ۴۱۷ ساعت پدیده ریزگردها در طول رشد فیزیولوژیک گندم در استان رخ داد که باعث کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی عملکرد گندم شد.

وی در پایان برای روند بهتر عملیات برداشت پیشنهاداتی ارائه داد که از آن جمله می توان به تشکیل ستاد برداشت در شهرستان ها به ریاست فرمانداران، همکاری لازم از سوی فرماندهی پلیس راه استان با پست های قرنطینه ای و معاینه فنی در مبادی ورودی سه گانه استان، ارائه تسهیلات جهت بازسازی و راه اندازی تأمین سوخت کمباین های بومی از طریق منابع بانک استان، پیگیری اداره غله و خدمات بازرگانی جهت موضوع نقدینگی و تمهیدات لازم برای خرید گندم دوروم اشاره کرد.

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.