jahad_header (5)

خوزستان تأمین کننده کلزای هیبریدی کشور97/6/6

 

خوزستان تأمین کننده بذر کلزای هیبریدی کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در نشست مطبوعاتی هفته دولت به تشریح برنامه های بخش کشاورزی استان پرداخت.

بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته دولت در نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شد گفت: بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده ابتدایی ترین و مهمترین نیاز انسان همواره از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

محمد قاسمی نژاد افزود: تولید محصولات کشاورزی استان در حال حاضر ۱۶ میلیون تن می باشد که بیش از ۱۳ درصد کل تولید محصولات کشاورزی کشور را تشکیل می دهد.

وی افزود: مقام اول تولید محصولات زراعی کشور ، مقام اول تولید گندم در ۶ سال گذشته ، تأمین شکر ۳۱ میلیون نفر و ۵۰ درصد صادرات خرمای کشور تنها بخشی از افتخارات بخش کشاورزی استان می باشد.

قاسمی نژاد به اقداماتی که جهت ترویج کشاورزی حفاظتی صورت گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: این اقدام از سطح ۴۱ هزار هکتار شروع و اکنون به ۴۸۰ هزار هکتار رسیده است.

وی دیگر تمهیدات اندیشیده شده را در بخش های کشت گلخانه ای ، آبیاری تحت فشار  و ارتقاء راندمان آبیاری نام برد و تصریح نمود: ظرف ۵ سال گذشته راندمان آبیاری در استان حدود ۶ درصد ارتقاء یافته است.

قاسمی نژاد استفاده از الگوی کشت مناسب را یکی دیگر از دغدغه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان و تصریح نمود: تولید محصول چغندر قند که کارخانه آن حدود یک و نیم دهه تعطیل شده بود در سال ۹۲ با  تولید حدود ۱۱۵ هزار تن آغاز گردید و در حال حاضر میزان آن به حدود ۹۰۰ هزار تن رسیده و ۸ کارخانه از استان های مجاور و یک کارخانه در استان متولی این امر می باشند.

وی برنامه تولید محصول چغندر قند در افق ۱۴۰۴ تا ۱۴۱۰ را حدود ۶ میلیون تن بیان کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان دانه روغنی کلزا را یکی دیگر از محصولات مهم استراتژیک برشمرد و ادامه داد: این محصول در تناوب زراعی و خودکفایی روغن کشور سهم بسزایی دارد.

محمد قاسمی نژاد تولید دانه روغنی کلزا را در ابتدای دولت یازدهم ۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این میزان به ۳۳ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه کل تولید بذر کلزای هیبرید کشور در کشت و صنعت رجایی تولید می شود اضافه کرد: طی تفاهم نامه ای که اخیراً با یکی از شرکت های آلمانی انعقاد  شده مقرر گردیده است کلزای هیبریدی مناطق گرمسیر و سردسیر توسط این دو شرکت تأمین شود.

قاسمی نژاد به کیفیت بالای گندم استان اشاره نمود و اظهار داشت: برای غنی تر کردن کیفیت گندم از سال گذشته به صورت پایلوت از عنصر روی در بذور استفاده شد و بر اساس مصوبه کمیته بذر گندم استان از سال جاری ۳۵ درصد بذر گندم تحویلی به کشاورزان دارای عنصر روی می باشد.

وی در پایان پروژه های قابل افتتاح بخش کشاورزی استان را ۵۵ پروژه عنوان کرد و تصریح نمود: اعتبار این پروژه ها بیش از ۳۷۱ میلیارد ریال می باشد که باعث اشتغالزایی ۲ هزار و ۷۴۱ نفر خواهد شد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.