jahad_header (5)

حفاظت از خاک اصلی ترین ضامن امنیت غذایی97/9/14

 

حفاظت از خاک اصلی ترین ضامن امنیت غذایی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: حفظ زمین های کشاورزی اصلی ترین ضامن تأمین امنیت غذایی جامعه و جزء لاینفک اقتصاد روستایی محسوب می شود.

 بنا بر گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: خاک به عنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک می باشد.

‌به منظور ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از نابودی آن در سال ۲۰۰۲ بر اساس پیشنهاد اتحادیه جهانی علوم خاک، روز پنجم دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شد تا دولت‌ها، سیاست‌گذاران و فعالان بخش خصوصی به‌طور جدی به تکاپو افتاده و برای رفع نواقص، اصلاح روش‌ها و بهبود اوضاع کیفی خاک‌ها چاره‌اندیشی کنند.

در آستانه روز جهانی خاک مدیر امور اراضی سازمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از راههای ایجاد تعادل میان جمعیت و تولید مواد غذایی پایدار برای رفع نیازهای فزاینده جوامع بشری، اولویت دادن به گسترش فعالیتهای کشاورزی از طریق افزایش تولیدات این بخش با در نظر گرفتن ملاحظات توسعه پایدار است. رکن اساسی این امر حفظ زمینهای کشاورزی با کاربری های زراعی و باغی و سایر زیر بخش های مرتبط کشاورزی است.

عبدالکاظم شاچری افزود: حفظ زمین های کشاورزی اصلی ترین ضامن تأمین امنیت غذایی جامعه و جزء لاینفک اقتصاد روستایی محسوب می شود و برنامه ریزی منطقی برای ساماندهی و حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیز نقشی غیرقابل انکار در توسعه پایدار کشاورزی و متوازن جامعه دارد.

 

وی ادامه داد: خاک از منابع تجدیدپذیر به شمار می رود اما براساس منابع مختلف تشکیل هر سانتی‌متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال طول می کشد.

 

شاچری ادامه داد: نعمت بزرگ خاک کشاورزی نقش موثری در تأمین امنیت غذایی جوامع و رفع نیازهای ضروری و حیاتی آنان دارد به طوری که عنصر خاک سرمایه بزرگی برای هر کشور محسوب می‌شود و همه جوامع برنامه‌های مدون ، کارشناسی و تخصصی در حفاظت و نگهداری از این سرمایه بزرگ ملی انجام می‌دهند.

 

وی اضافه کرد: حفاظت از خاک زراعی و جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی یکی از وظایف اصلی سازمان جهاد کشاورزی است که به نوبه خود بیشترین میزان حساسیت و دقت عمل و قاطعیت در این امر صرف می‌شود تا شاهد از بین رفتن خاک زراعی در استان نباشیم.

 

 


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.