jahad_header (5)

تبیین چالش های آبزی پروری در شرایط بحران کم آبی97/10/25

 

                                              تبیین چالش های آبزی پروری در شرایط بحران کم آبی

همایش ملی منطقه ای آبزی پروری مدیریت و  ارتقاء بهره وری منابع آب در اهواز برگزار شد.

بنا به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: با حضور معاون آبزی پروری شیلات ایران، علی‌محمد لطیفی، رییس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست ‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس پژوهشکده های آبزی پروری آبهای جنوب کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان،  مدیران کل شیلات و محیط زیست استان،مدیران سازمان های آب و برق استان، مدیر کل  اساتید دانشگاه های چمران و علوم و فنون خرمشهر و  شرکت کنندگانی از کشور عراق و تولیدکنندگان و بهره برداران بخش شیلات، همایش ملی منطقه ای آبزی پروری مدیریت و  ارتقاء بهره وری منابع آب در اهواز برگزار شد.

رییس پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور در این همایش به حساس بودن کشور ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: خشکسالی به دنبال مشکلات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در کشور ها به وجود می آید و در هر مرحله از توسعه باید مدیریت بحران آب را باید در نظر داشت.

سیمین دهقان افزود: این همایش در راستای تبیین چالش های آبزی پروری در شرایط بحران کم آبی برای تعامل بین مجموعه های پژوهشی و فناوری و صنعت تولید در راستای تولید بهینه آبزیان برگزار شده است.

در ادامه همایش رییس همایش بحران های پیش روی جوامع انسانی را افزایش تصاعدی رشد جمعیت جهان ، تأمین امنیت غذایی ، کمبود منابع آب به خصوص منابع آب شیرین در دسترس و پدیده تغییر اقلیم با محوریت افزایش عمومی دمای کره زمین عنوان کرد و اظهار داشت: بزرگترین خسارت بخش کشاورزی متأثر از افزایش دمای به خصوص در کشورهای در حال توسعه می باشد.

پورکاظمی افزود: طبق برآورد سازمان خواروبار و کشاورزی جهانی فائو به طور میانگین ۲۱ گرم پروتئین از منابع حیوانی از قبیل گوشت قرمز، گوشت سفید و فرآورده های شیری در جوامع باید مصرف شود.

وی با بیان اینکه آبزی پروری یکی از ساده ترین و اقتصادی ترین راه های تولید پروتئین حیوانی است مهمترین اهداف آبزی پروری را تولید و تأمین قسمتی از نیازهای پروتئینی، بازسازی و افزایش ذخایر آبزیان ارزشمند دریایی و رودخانه ای ، معرفی و جابجایی گونه های مناسب ، تولید ماهی برای صید ورزشی، تولید طعمه برای صیدهای تجارتی، تولید محصولات زینتی، تولید غذای زنده برای آبزیان و ... عنوان کرد.

وی در پایان تصریح نمود: بحران آب جدی است فقط با برنامه ریزی ، هم اندیشی و استفاده از تمام ظرفیت های ملی و بین المللی، و به ویژه آینده پژوهی می توان بحران آب و پدیده تغییر اقلیم را مدیریت نمود.

شایان ذکر است این همایش بیست و پنجم  دی ماه سال جاری در اهواز برگزار شد.


برای فرستادن دیدگاه خود بايد وارد شوید یا نام نویسی نمایید.